La Secretaría General de Administración Digital estableix un seguit de consideracions sobre la correcta sol·licitud del consentiment al ciutadà. Aquestes consideracions cal tenir-les en compte per tramitar amb èxit l’autorització als serveis de verificació i consulta de dades que gestiona la Plataforma d’Intermediació de Dades (PID).

A continuació us fem un resum perquè us serveixin de guia a l’hora d'elaborar les vostres normatives i formularis:

1. El ciutadà ha d’estar informat de les dades que es consultaran (principi de transparència). Hi ha dues maneres de fer-ho:

  • Pots incloure un llistat al formulari de sol·licitud amb les dades a consultar
  • Fer referència a l'apartat de la norma que regula la necessitat de la consulta.

Et recomanem utilitzar un formulari específic per a aquest procediment, ja que els formularis genèrics de consulta de dades no solen ser acceptats.

2. En general, les consultes estaran emparades per l’article 6.1c del Reglament (UE) 2016/679 i no requeriran consentiment exprés. Això vol dir que, en general, no has de fer servir la fórmula “Autoritzo a…” i que s'hauria de reservar principalment per a situacions en què es necessitin dades tributàries.

Tanmateix, sí que cal donar la possibilitat al ciutadà d’oposar-se a la consulta de dades. Per tant, en un mateix formulari ens podem trobar dos tipus de consentiment:

  • Consentiment exprés (dades tributàries)
  • No oposició (resta de dades)

3. Si aquesta oposició es dona, ha de ser motivada. La PID ens indica que si no es requereix al ciutadà que justifiqui la seva oposició, això no serà un motiu per aturar la sol·licitud, ja que no es veuen afectats els drets. Es recomana justificar l’oposició per evitar que les Administracions es trobin amb oposicions indiscriminades a la consulta de dades (el que es coneix com a oposició “ad notum”, a voluntat) i que aquestes tinguin com a objectiu l’ocultació o el falsejament de dades.

4. És necessari que el formulari de sol·licitud o les bases de la convocatòria informin clarament al ciutadà on pot exercir els seus drets si desitja oposar-se de manera motivada. 

5. En cas que el ciutadà manifesti una oposició motivada, haurà d’aportar obligatòriament els documents sobre els quals ha manifestat la seva oposició. Si no ho fa, no es pot estimar la sol·licitud.

Es recomana que els procediments administratius i formularis electrònics permetin que el ciutadà pugui exercir el seu dret d’oposició i aportar la documentació necessària al mateix temps que presenta la sol·licitud. Segons la PID, això ajuda a evitar retards i ineficiències en la gestió del procediment.

6. En cas de verificació de dades, és a dir, quan el ciutadà aporta la informació i el sistema retorna un si/no, no serà necessari un formulari específic d’aquell procediment per exercir el dret d’oposició. N’hi haurà prou amb el que ja estigui habilitat per exercir aquest dret sobre les dades que el ciutadà aporta (exercici de drets ARCO-POL).

 

Et podria interessar: