Els formularis d’alta de sol·licitud dels serveis de Via Oberta es troben en l’apartat de “Tràmits” d’EACAT: Inici > Tràmits > Catàleg > AOC - Sol·licitud de serveis.

Dins d’aquest apartat s’hi troben dos tràmits d’alta diferenciats:

  1. Sol·licitud de serveis de Via Oberta, on es pot descarregar el formulari que engloba la totalitat dels serveis disponibles dins el Catàleg de Serveis, exceptuant la sol·licitud relativa a la consulta de dades amb l’Agència Estatal d’Administració Tributària (AEAT). Podeu seguir les recomanacions d'aquesta FAQ per realitzar correctament la sol·licitud de serveis Via Oberta.
  2. Sol·licitud del servei Via Oberta - AEAT. El formulari és independent de la resta de servei degut a les particularitats en les condicions de la sol·licitud d’alta per part del cedent. Per seguir les recomanacions per realitzar correctament la sol·licitud de serveis Via Oberta - AEAT consulteu l'apartat "Alta al servei de Via Oberta AEAT"

Cal tenir en compte per la sol·licitud d’alta dels serveis de consulta de dades amb la Direcció General de Trànsit, pel que fa a les modalitats sancionadores, requereix la signatura d’un conveni específic amb la DGT, previ a la sol·licitud del servei de Via Oberta. Consulteu la FAQ - Com sol·licitar l'accés a les dades de la DGT?

Per emplenar correctament el formulari de Via Oberta és necessari tenir en compte els següents punts:

El nom i descripció del procediment

No són vàlids noms de procediments genèrics que continguin: el nom del servei, el codi del procediment, el nom del cedent de les dades o l'any de la convocatòria. Cal indicar exactament el procediment que correspongui.

Per exemple, si el procediment pel qual es demana l’accés a les dades és per una subvenció, s’haurà d’indicar de quin tipus de subvenció es tracta i en la descripció ampliar la informació.

La normativa específica del procediment

Per tal d’evitar requeriments per part dels emissors en el procés d’autorització, és imprescindible que la sol·licitud vingui acompanyada de la justificació normativa que habilita l’accés a la consulta.

Tot i que l’article 28.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix la no obligació dels interessats en un procediment administratiu a no aportar documents que obrin en poder d’altres AA.PP, amb l’aprovació del Reglament que desenvolupa la Llei 39/2015 al març de 2021, s’estableix l’exigència que les autoritzacions d’interoperabilitat es facin per procediments administratius i no per a finalitats, és per això que cal indicar expressament la normativa específica que regula el procediment i l’article concret on es requereix l’obtenció de la dada o document que es pretén consultar.

Per exemple, si es pretén consultar el compliment de les obligacions tributàries o de la seguretat social per a un procediment de subvencions sí que serà suficient especificar que la consulta s’empara en base a l’article 14.e de la Llei General de Subvencions (LGS), donat que aquest article estableix que per a ser beneficiari d’una subvenció cal “e) Acreditar abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió que està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social (...)”.

Ara bé, si la dada a consultar en el procediment d'una subvencions és, per exemple, el títol de família nombrosa, el títol de família nombrosa, el títol de família monoparental o les dades de discapacitat, caldrà especificar les bases reguladores de la convocatòria concreta de la subvenció on específicament es requereix l’aportació o comprovació d’aquesta dada.

Per exemple, la base reguladora 9.2 del ajuts al menjador escolar del Consell Comarcal del Garraf:

mceclip2.png

Un altre exemple seria el cas d’una convocatòria per un procés selectiu on sigui necessari la consulta de dades dels aspirants relatives a la titulació, vida laboral o a la disposició d’un permís de conduir concret, etc.  En aquest cas, s’haurà d’aportar les bases reguladores específiques d’aquesta convocatòria on constin expressament les dades que es demanen consultar. 

El Ministeri no accepta en cap cas les Bases Generals que regulen els processos de selecció com a normativa justificativa de la consulta de dades.

Pel que fa a les dades que es sol·liciten als organismes cedents de les dades que depenen de l'AGE (Administració General de l'Estat), cal adjuntar la publicació o la traducció al castellà tant de la normativa aplicable com del formulari on es recull l'habilitació per a la consulta de les dades.

Habilitació a la consulta de les dades

D’acord l’establert a l’article 28.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es presumeix que la consulta o l’obtenció a les dades és autoritzada pels interessats llevat que al procediment hi consti la seva oposició expressa o que la llei especial aplicable requereixi l'habilitació a la consulta de les dades mitjançant consentiment exprés. És per això que s’ha d’indicar en el formulari el tipus d'habilitació corresponent: 

  • Llei: Seleccionar en els casos en què una llei disposi que no s'ha de requerir el consentiment de la persona interessada o bé no deixi cabuda al dret d’oposició. Per exemple, l’article 28.2 de la Llei 39/2015 estableix que no hi ha lloc a l’oposició quan l’aportació de la dada s’exigeixi en el marc procediments sancionadors o d’inspecció.
  • Consentiment exprés (Si): Es seleccionarà en els casos en què una llei exigeixi a l’administració l'habilitació per a la consulta de les dades mitjançant el consentiment exprés del ciutadà per accedir a les seves dades. En aquests casos, caldrà adjuntar el formulari on consti una clàusula on se li sol·liciti el consentiment exprés amb la fórmula a tall d’exemple: “Autoritzo la consulta de dades tributàries per a la resolució d’aquesta sol·licitud”. Com a mostra, l’article 95.1.k de la LGT preveu que l’accés a les dades tributàries per a finalitats no tributàries requereix l’obtenció del consentiment exprés del ciutadà
  • No oposició: Criteri general de l’article 28.2 de la Llei 39/2015. Es seleccionarà “No oposició” en els casos en què només calgui garantir la no oposició del ciutadà a la consulta de les seves dades.

    Important:  En aquests casos caldrà adjuntar el formulari on consti una clàusula informativa de les consultes que realitzarà l’administració i on es garanteixi la possibilitat d’oposar-se a la consulta de les seves dades, incloent-hi la motivació a aquesta oposició i la necessitat d’aportar la documentació necessària en cas d’oposició.

    Un exemple de clàusula que pot ser admesa per la Plataforma d’Intermediació de l’Estat (PID):

    (X) M’oposo a què l’òrgan competent per resoldre consulti les dades necessàries per a la resolució d’aquesta sol·licitud: Dades d’identitat, residència, títol de família nombrosa, [ ] , [ ] , [ ]

    Pels motius següents:

    XXX

    En cas d’oposició s’haurà d’aportar junt amb la sol·licitud la documentació per dictar la resolució

Els criteris particulars dels processos d’autorització als serveis oferts en l’àmbit de l’Administració de l’Estat  per la Plataforma d’Intermediació (Punt 3), així com els exemples admesos de clàusules de oposició motivada i habilitació (Annex II) son consultables al següent document.

Per finalitzar el document només caldrà incloure la data en que l'òrgan amb competència per fer-ho ha aprovat l'acceptació de les condicions del servei, signar i enviar.

Per ampliar aquesta informació podeu consultar el pas a pas per accedir a les dades de Via Obeta.